Projekt „FOSTER – Jak sobie radzić w życiu codziennym, mądrze wykorzystując cyfrowe technologie? Zestaw narzędzi edukacyjnych dla wychowanków domów dziecka i ich wychowawców” korzysta z dofinansowania o wartości 74 429,40 EUR otrzymanego od Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w ramach Funduszy EOG.
W dniach 5,6 czerwca 2023 partnerzy w projekcie Foster „Jak Sobie radzić w życiu, mądrze wykorzystując cyfrowe technologie” (Kara Connect, CTS Customized Training Solution i CASE Center for Social and Economic Research ), spotkali się w Islandii podczas kolejnej wizyty studyjnej.
Spotkanie pierwszego dnia odbyło się w siedzibie organizatora – Kara Connect, w Reykjaviku i było okazją do przedstawienia rezultatów dotychczasowych działań podjętych w projekcie, a są nimi:
1. Raport sporządzony przez Kara Connect pt.: „Edukacja pozaszkolna młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym w Islandii – przegląd ofert i innowacyjnych narzędzi edukacyjnych”, dotyczący kwestii nauczania o nowych technologiach i ich wykorzystaniu w życiu codziennym oraz na zagadnieniu nauczania za pośrednictwem nowoczesnych, cyfrowych rozwiązań.
2. Raport sporządzony przez CASE pt.: „Jak sobie radzić w życiu codziennym, mądrze wykorzystując cyfrowe technologie? Diagnoza potrzeb edukacyjnych wychowanków i wychowanek domów dziecka w obszarze wykorzystania nowych technologii”. Analiza wskazuje kluczowe tematy, w odniesieniu do których należy podjąć działania edukacyjne – Cyfrowy ślad i tożsamość; Prywatność i bezpieczeństwo; Relacje i komunikacja; Mowa nienawiści, hejt; Zarządzanie finansami. Celem analizy było określenie braków wiedzy w powyższych obszarach tematycznych wśród wychowawców i wychowanków domów dziecka.
3. Materiały edukacyjne pt.: „Jak sobie radzić w życiu codziennym, mądrze wykorzystując cyfrowe technologie?”. Materiały edukacyjne zostały stworzone dla wychowanków i opiekunów w domach dziecka, na 5 tematów wybranych na podstawie analizy CASE. Wśród materiałów dla wychowanków znajdują się: filmiki, infografiki, grafiki, gry edukacyjne oraz pakiety szkoleniowe. Wśród materiałów dla wychowawców znajdują się: filmiki instruktażowe, scenariusze szkoleń, instrukcja prowadzenia szkoleń oraz Podręcznik w wersji elektronicznej i papierowej. Materiały edukacyjne dostępne są na stronie FOSTER – CTS SZKOLENIA. Można z nich korzystać bezpłatnie. Są otwarte, dostępne dla wszystkich bez logowania.
Kolejnym etapem spotkania było omówienie następnych działań w projekcie, podziału zadań między partnerami oraz kwestii formalnych związanych z raportem okresowym.
Wizyta była również okazją do podsumowań po spotkaniu partnerów w Warszawie oraz wskazania różnic pomiędzy systemami sprawowania opieki nad dziećmi znajdującymi się w domach dziecka i rodzinach zastępczych w Polsce i w Islandii. Partnerzy wymienili się wiedzą, spostrzeżeniami, jak również propozycjami dotyczącymi pomocy dzieciom przebywającym w domach dziecka, głównie w odniesieniu do korzystania z cyfrowych technologii.
Podczas drugiego dnia partnerzy z Polski mieli okazję odwiedzić kilka placówek w Islandii, które w sposób kluczowy wspierają dzieci wychowujące się bez rodziców. Podobnie jak podczas wizyty w marcu partnera z Islandii w warszawskim domu dziecka, partnerzy z Polski w Reykjaviku mieli wspaniałą okazję do porównania najlepszych praktyk systemu islandzkiego i polskiego.
Pierwszą z nich był ośrodek Trappa, który oferuje dzieciom w różnym wieku leczenie online zaburzeń związanych w mówieniem czy czytaniem lub innych problemów wymagających konsultacji ze specjalistą z różnych dziedzin (opóźniony rozwój mowy u dzieci i młodzieży wielojęzykowej, diagnoza rozwoju mowy, diagnoza wad wymowy, terapia mowy, terapia jąkania, terapia osób z afazją (po udarze), konsultacje dla rodziców i specjalistów. Dzięki pracownikom Trappa możliwy jest dostęp do wsparcia i profesjonalnego doradztwa dla dzieci na terenie całego kraju. Według założycielki Trappa, Tinny Sigurðardóttir, usługi online ze specjalistami stają się coraz bardziej popularne w szkołach czy placówkach wychowawczych również poza stolicą, gdzie bezpośredni dostęp do specjalistów jest ograniczony, a pomoc bardzo potrzebna.
Drugim odwiedzonym przez partnerów miejscem było Bernavern, czyli Agencja Ochrony Dzieci (Reykjavik Child Protective Services -CPS), instytucja działające z ramienia samorządu, która pomaga dzieciom i rodzicom w poważnych trudnościach w zapewnieniu przyszłego dobrobytu i bezpieczeństwa dzieci poprzez szeroki zakres porad, wsparcia i profesjonalnych rozwiązań. Celem wizyty było poznanie struktury tej placówki. Jak powiedziała dyrektor placówki, Anita Ragnarsdóttir, w Islandii Istnieją domy mieszkalne, domy rodzinne i domy zastępcze, które są przeznaczone dla dzieci, które z różnych powodów nie są w stanie pozostać w domu z rodzicami biologicznymi, dlatego potrzebują drugiego, tymczasowego domu. W domach tych dzieci żyją w bezpiecznych warunkach przez krótki czas. Rodzice i dzieci otrzymują szeroko pojęte wsparcie podczas pobytu dziecka w domu opieki. Opiekunowie mogą zostać zaproszeni do spędzenia czasu z dzieckiem. Podejmowane są również wysiłki, aby pomóc rodzinie w komunikowaniu się, a rodzice otrzymują szkolenie i wsparcie w celu zaspokojenia potrzeb swoich dzieci i stać się lepszym rodzicem. Jeśli jednak w jakiś przyczyn dziecko nie może wrócić do rodziców biologicznych, trafia na stałe do rodziny zastępczej.
Kolejna instytucja, którą odwiedziliśmy była Barna – Narodowa Agencja ds. Dzieci i Rodziny, która jest centralnym ośrodkiem doradczym w sprawach dzieci w Reykjaviku. Spotkaliśmy się tam z dyrektorem – Pállem Ólafsson, który wyjaśnił, że rolą placówki jest nadzorowanie działania i prace oparte na ochronie dzieci, prawodawstwo, ustanawianie organów pomocniczych, świadczenie usług w zakresie dobrobytu dzieci zarówno w stolicy, jak i w gminach. Agencja oferuje „zestaw narzędzi” wsparcia we wszystkich indywidualnych przypadkach. Wskazuje również rozwiązania cyfrowe dla dzieci, które zapewnią im bezpieczeństwo w sieci. Najważniejszym organem w sprawach ochrony dzieci w Islandii jest Ministerstwo Edukacji i Dzieci – Narodowa Agencja ds. Dzieci i Rodzin Barna działa z ramienia Ministerstwa. Współpracuje też z Komitetem Ochrony Dzieci, który jest odpowiedzialny za ochronę dzieci na szczeblu lokalnym.
Dzięki tym wizytom dotarliśmy z informacja o projekcie do prywatnych instytucji specjalizujących się w opiece nad dziećmi, jak również do instytucji samorządowych i rządowych.
Wizytę w Islandii można uznać za bardzo udaną. Partnerzy są bogatsi o nowe fakty, informacje i spostrzeżenia dotyczące kwestii opieki nad dziećmi żyjącymi na co dzień bez rodziców w Islandii, jak również ich wychowania w cyfrowo bezpiecznym świecie. Spotkania z osobami w najważniejszych w stolicy instytucjach zajmujących się ochroną dziecka stanowią, bez wątpienia bezcenne źródło wskazówek, porad i wiadomości. Partnerzy z Polski wzbogacili się o wiedzę na temat systemu opieki nad dziećmi w Islandii. Dowiedzieli się, że Islandia kładzie duży nacisk na dobro dziecka. Kraj ma wysokie standardy usług socjalnych, które wspierają dobro i rozwój dzieci. Ochrona i bezpieczeństwo dzieci to priorytety, a Islandia ma solidne przepisy dotyczące opieki nad dziećmi i systemy wsparcia. Różnice w systemach opieki w Islandii i w Polsce pokazują, jakie elementy można wykorzystać z obu systemów, aby zapewnić lepszą edukację dzieciom. Dobre praktyki z obu krajów i wymiana wiedzy na ich temat służą edukatorom i nauczycielom. Ponadto trenerzy wykorzystają wiedzę zdobytą w projekcie, aby wzbogacić swoje szkolenia i działania poza projektem. Zdobyte przez partnerów z Polski informacje podczas spotkań pozwolą na wykorzystanie ich w ramach rozpowszechniania rezultatów projektu oraz podczas wydarzeń upowszechniających.
Po spotkaniach roboczych partnerzy z Polski mieli możliwość obejrzenia kilka pięknych miejsc w Islandii i zachwycić się urokliwością tego regionu.
Project meeting in Iceland
Pr„FOSTER – How to cope in everyday life, using digital technologies wisely? Educational toolkit for teenagers in foster homes and their caregivers”, a project benefits from a 74 429,40€ grant from Iceland, Liechtenstein and Norway
On 5th and 6th June, 2023, partners in the Foster project „How to Manage Life Wisely Using Digital Technologies” (Kara Connect, CTS Customized Training Solution and CASE Center for Social and Economic Research) met in Iceland for another study visit.
The meeting on the first day took place at the headquarters of the host institution – Kara Connect, in Raykjavik and was an opportunity to present the results of the activities undertaken so far in the project, and they are:
1. Report prepared by Kara Connect entitled: „Out-of-school education of young people at risk of social exclusion in Iceland – an overview of educational offers and innovative tools”, on the issue of teaching about new technologies and their use in everyday life and on the issue of teaching through modern, digital solutions.
2. CASE analysis entitled: „How to deal with everyday life by using digital technologies wisely? Diagnosis of educational needs of children in Foster homes in the area of the use of new technologies”. The analysis identifies key topics where educational action should be taken – Digital footprint and identity; Privacy and security; Relationships and communication; Hate speech, hate; Financial management. The aim of the analysis was to identify knowledge gaps in the above thematic areas among caregivers and children from Foster homes.
3. Educational materials entitled: „How to cope in everyday life, using digital technologies wisely?”. Educational materials were created for children and caregivers in Foster homes, on 5 topics selected on the basis of CASE`s analysis. Among the materials for children there are: videos, infographics, graphics, educational games and training packages. Materials for caregivers include: instructional videos, training scenarios, instructions for conducting trainings and a manual in electronic and paper versions. Educational materials are available on the FOSTER – CTS SZKOLENIA website. They can be used free of charge. They are open, available to everyone without logging in.
The next stage of the meeting was to discuss the upcoming activities in the project, the division of tasks between partners and formal issues related to the interim report.
The visit was also the time to summarize after the meeting of partners in Warsaw and to indicate the differences between the systems of care for children in Foster homes and foster families in Poland and Iceland. The partners exchanged knowledge, insights and proposals to help children in Foster homes, mainly with regard to the use of digital technologies.
During the second day, partners from Poland had the occasion to visit several institutions in Iceland that provide key support to children growing up without parents. Just like during the visit of a partner from Iceland to a Warsaw children’s home in March, partners from Polish had in Reykjavik a great opportunity to compare the best practices of the Icelandic and Polish systems care.
The first of these was the Trappa center, which offers online treatment to children of all ages for speech or reading disorders or other problems requiring consultation with a specialist in various fields (delayed speech development in children and multilingual adolescents, diagnosis of speech development, diagnosis of speech defects, speech therapy, stuttering therapy, therapy for people with aphasia (after a stroke), consultations for parents and specialists. Thanks to Trappa employees, it is possible to access support and professional counseling for children throughout the country. According to Trapp’s founder, Tinna Sigurðardóttir, online services with specialists are becoming increasingly popular in schools or educational institutions also outside the capital, where direct access to specialists is limited and help is very much needed.
The second place visited by the partners was Bernavern, the Reykjavik Child Protective Services (CPS), acting on behalf of the local government, which helps children and parents in serious difficulties in ensuring the future well-being and safety of children through a wide range of advice, support and professional solutions. The director of the Agency, Anita Ragnarsdóttir told us that in Iceland there are residential homes, family homes and foster homes that are designed for children who, for various reasons, are unable to stay at home with their biological parents, so they need a second, temporary home. In these homes, children live in safe conditions for a short time. Parents and children receive broadly understood support during the child’s stay in a nursing home. Caregivers may be invited to spend time with the child. Efforts are also made to help the family communicate, parents receive training and support to meet their children’s needs and become a better parent. However, if for some reason the child cannot return to his biological parents, he goes permanently to a foster family.
Another institution we visited was Barna – the National Agency for Children and Family, which is the central advisory center on children’s issues in Reykjavik. We met there a director, Páll Ólafsson, who explained that the role of institution is to supervise the activities and work based on child protection, legislation, the establishment of subsidiary bodies, the provision of services for the welfare of children both in the capital and in the municipalities. The Agency offers a „toolbox” of support in all individual cases. It also points out digital solutions for children that will keep them safe online. The most important child protection authority in Iceland is the Ministry of Education and Children, National Agency for Children and Families “Barna” acts on behalf of the Ministry. It also cooperates with the Child Protection Committee, which is responsible for child protection at local level.
Thanks to these visit we reached private, local and government institutions with information about the project.
A visit to Iceland can be considered very successful. Partners are enriched with new facts, information and insights on the issues of childcare in foster system in Iceland, as well as their upbringing in a digitally safe world. Meetings with people in the most important institutions dealing with child protection are, without a doubt, an invaluable source of tips, advice and news. Partners from Poland have gained knowledge about the childcare system in Iceland. They learned that Iceland places great emphasis on the welfare of the child. The country has high standards of social services that support the well-being and development of children. The protection and safety of children are priorities and Iceland has robust childcare laws and support systems. The differences in social care systems in Iceland and Poland show what elements can be used from both systems to provide a better education for children. Good practices from both countries and the exchange knowledge about them serve educators and teachers. In addiotion, trainers will use the knowledge gained in the project to enrich their trainings during their worksops/lecture and activities outside the project. The information gained by the Polish partners will allow it to be used in the dissemination of project results and during dissemination events.
After the working meetings, the partners from Poland had the opportunity to see some amazing places in Iceland and enjoy the beauty of this region.